GOETHE–ZERTIIFIIKAT C2 – GROßES DEUTSCHES SPRACHDIIPLOM
Goethe-Zertifikat C2: GDS jest egzaminem sprawdzającym znajomość języka niemieckiego na poziomie
biegłości językowej C2 – najwyższym, szóstym poziomie w sześciostopniowej skali oceny kompetencji
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego – po około 1200 godzinach intensywnej nauki.
Zdający powinien wykazać się umiejętnością opracowania autentycznych, złożonych pod względem
merytorycznym i językowym tekstów oraz biegle wysławiać się i formułować teksty pisane.
Do egzaminu GZC2:GDS mogą przystąpić osoby dorosłe powyżej 18 roku życia.
Zdany egzamin GZC2: GDS zwalnia z egzaminu kwalifikacyjnego z języka niemieckiego na wszystkich
uniwersytetach i w szkołach wyższych w Niemczech oraz uprawnia nauczycieli niebędących germanistami
do nauczania języka niemieckiego w przedszkolach i klasach I – III szkół podstawowych. Urząd Służby
Cywilnej honoruje GZC2:GDS jako dowód znajomości języka niemieckiego wymaganej od swoich
pracowników.
GZC2: GDS składa się z czterech przedstawionych poniżej modułów. W przypadku kandydatów
zainteresowanych ze względu na specyficzne potrzeby, związane np. z wykonywaną pracą,
potwierdzeniem umiejętności na poziomie C2 tylko w jednej lub dwóch sprawnościach językowych istnieje
możliwość przystąpienia do egzaminu z wybranego modułu/wybranych modułów i otrzymania
stosownego/stosownych świadectwa/świadectw.
Kandydaci, którzy w jednym terminie i jednym miejscu przystąpili do wszystkich modułów i je zdali,
otrzymują certyfikat GZC2:GDS.
EGZAMIN PISEMNY trwa 195 min (3 godz.15 min) i składa się z następujących modułów:
Czytanie (80min)
Test sprawdza umiejętność stosowania w krótkim czasie w czterech tekstach różnych technik czytania.
Rodzaje tekstów: teksty złożone pod względem merytorycznym i językowym, np. komentarz, zajęcie
stanowiska, reportaż, tekst o charakterze popularnonaukowym, reklamy, teksty w broszurach
informacyjno-reklamowych.
Oczekiwane umiejętności: rozumienie opinii, sugestii, rozpoznawanie intencji autora, wychwytywanie
ukrytych znaczeń, wyczucie struktury tekstu, szybkie odnajdywanie szczegółowych informacji.
Typ zadań: test wyboru, przyporządkowanie, uzupełnienie luk w tekście z zachowaniem jego logicznej
struktury.
Słuchanie (ok. 35min)
Test sprawdza rozumienie wypowiedzi prezentowanych w trzech tekstach wygłaszanych w autentycznym
tempie.
Rodzaje tekstów: sprawozdanie, reportaż, nieformalny dialog, wywiad.
Oczekiwane umiejętności: rozumienie złożonych wypowiedzi ustnych, rozpoznawanie związków,
zależności i szczegółów.
Typ zadań: przyporządkowanie, test wyboru, wybór tak/nie.
2
Pisanie (80min) – dwie części:
- Przekształcenie leksykalno-gramatyczne (parafrazowanie) tekstu przy zachowaniu zawartych w
nim informacji.
- Wypowiedź pisemna w formie listu do redakcji na podstawie informacji zawartej w trzech
punktach (do wyboru jeden z dwóch zaproponowanych tematów)
LUB
Wypracowanie na temat lektury / recenzja książki z uwzględnieniem zadań
podanych w trzech punktach (do wyboru jedna z dwóch lektur).
Oczekiwane umiejętności: posługiwanie się różnorodnymi środkami wyrazu, formułowanie
wyczerpujących, spójnych, adekwatnych do sytuacji komunikacyjnej tekstów.
EGZAMIN USTNY trwa ok. 15 min (czas na przygotowanie 15 min) i jest egzaminem indywidualnym.
Moduł Mówienie składa się z dwóch części:
- Spójna wypowiedź o charakterze monologu na zadany temat z uwzględnieniem trzech podanych
w zadaniu tez oraz odpowiedzi na pytania egzaminatora odnoszących się do zaprezentowanej
wypowiedzi.
- Dyskusja z jednym z egzaminatorów z wykorzystaniem jednego z zaproponowanych w zadaniu
stanowisk (dyskusja „za i przeciw”).
Oczekiwane umiejętności : formułowanie spójnej wypowiedzi o płynnej, przemyślanej, logicznej
strukturze, rozważanie możliwych rozwiązań, wyrażanie opinii (1.część); spontaniczne, zorientowane na
partnera mówienie, posługiwanie się środkami językowymi i technikami właściwymi dla dyskursu (2.część).
Ćwiczenia: 1,
Więcej informacji: 1,
Opis do pobrania